Vem tar pengarna för rapsgrisen?

4 Okt

Scan marknadsför rapsgrisen som det nya undret på grisköttsmarknaden.Om omega 3 och dess förträfflighet tvistar de lärde.
Vid mitt besök på Maxi i Sikla,Stockholm så kollade jag lite priser på rapsgrisen och även köpte en del.Kassler och winerkorv av rapsgris är 8-10 kr dyrare per kg än normalprodukter.Bacon är 50 kr per kg dyrare än Scan:s standardbacon.Hur rimligt är detta då producenten som gör jobbet endast får kostnadstäckning för rapsoljan och c:a 10 öre per kg fläsk i merbetalning.Alltså mindre än 1% av konsumentpriset hamnar hos uppfödaren!Jag köpte kassler som var mycket fin,winerkorv som var som scan:s standardwiner,bacon där en tredjedel av köttet var slamsor och en fast bit från svålen låg i paketet och det som var bra hade en god smak.Dessutom köpte jag köttbullar av rapsgris som smakade som en mjölklump och måste försvinna från sortimentet..
Det jag dessutom märkte var att Scan inte på rapsprodukterna använde svenskt kött-märket.Det var ersatt med en svensk flagga.Då frågar man sig om man inte längre drar 1 kr per slaktad gris till svenskt kött?En slutsats som jag drar är att vi kommer att få se SCAN-märkta produkter med allehanda flaggor på.Kanske finska,danska eller tyska flaggor på paketen.Händer detta då är SCAN-märket som svensk kvalitetsidentitet borta,och de som sagt att finnarna inte alls var intresserade av våra svenska slaktdjur utan enbart var ute efter varumärket SCAN.
Jag vill ändå önska Scan lycka till med sin lansering av svensk rapsgris.

Sven Jerpdal

Lämna en kommentar